Vad är diabetes?

Insulin är ett hormon som reglerar nivån av socker i blodet. Om man får diabetes typ 1 har kroppen attackerat sig själv och bryter sönder bukspottkörteln som producerar insulin. Vilket leder till att man får för mycket socker i blodet. Eftersom brist på insluin leder till att man blir allvarligt sjuk måste diabetiker tillföra kroppen extra insluin varje dag. Där av att vi tar sprutor eller har en dosering/insluinpump. En bättre berskivning finns på videon


 

Det är väldigt svårt att förstå hur det är att ha diabetes om man inte har det själv men jag ska försöka förklara. Diabetes är inte svårast med det fysiska. Utan psykiskt. Det är inte alltid jättelätt att ta en spruta eller ett blodsockertest, men det beror inte på att det gör ont utan att jag vet att dethär kommer jag få fortsätta göra varje dag och natt i ungefär 20-30 år till. Det jobbiga med diebetes är att man vet att man är annorlunda. Jag kommer alldrig bli som alla andra, jag är alltid den personen med diabetesen. Jag kan aldrig spontant åka till gymmet, åka och bada, sova över med kompisar eller gå på en promenad. Jag måste alltid planera. Det är det diabetes handlar om; att kombenera insluin, kost och hälsa. Vilket man gör genom att planera, jag måste bara göra det nogrannare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Info om bloggen
Själva innehållet i rutan här...