DIABETESDAG 4

Dag 1: Vad är diabetes? Hur reagerade jag?
Dag 2: Behandlingen av diabetesen samt Vanliga frågor jag får
Dag 3: Träna och äta med diabetes
Dag 4: Nätterna med diabetes?
Dag 5: Skola med diabetes
Dag 6: Varför just jag? Acceptera sjukdomen!?
Dag 7: Kläder, blåmärken samt det värsta man kan säga till en diabetiker
Dag 8: Utomlands med diabetes samt sommar med diabetes
Dag 9: Vad är dåligt och bra med diabetesen?
Dag 10:Hur det känns just nu och varför
 
Att sova med diabetes tycker jag personligen är sjukt jobbigt. Det är på nätterna jag har konstigast blodvärlden och om jag har ett högt blodvärde klockan 8 på kvällen vet jag att jag kommer ligga runt 15-25 mellan klockan 10 på kvällen och 4 på morgonen. För när man blir väldigt hög och går upp över 14 så är det väldigt svårt att få ner blodsockret igen. Jag kan behöva ta trippelt så mycket insluin och ändå sjunker jag bara ett par enheter. På natten är det ännu mer knepigare eftersom jag inte rör mig så mycket blir jag hög lättare och det är ännu svårare att få ner blodsockret. Det är på natten jag har minst svajiga värden men jag MÅSTE ha ett bra blodsocker klockan 8 på kvällen, annars är hela natten förstöd. 
 
Om man är låg på natten vaknar man mycket lättare. Det tycker jag är bra för annars hade jag nog kommit i många insulinkomor! Men när man vaknar och är låg så är man ju nyvaken (alltså kan man inte tänka rätt) plus att man är låg så då år inte hjärnan tillräckligt mycket socker för att fungera. Så det brukar vara väldigt svårt att jag gör något åt att jag är låg så då har vi satt en dörrklocka i mitt rum. Så jag plingar på klockan så låter det uppe i mammas och pappas rum så kommer de ner och ger mig det jag behöver. Samma sak händer när jag är hög. 
 
Jag har alltid varit en sådan person som behövt sova regelbundet och mycket. Och de har påverkats extremt mycket av diabetesen. Jag har svårare att somna om jag har varit låg vid klockan 8 ör då har jag käkat dextrosol och all energi är fortfarnade kvar i kroppen. Om man har ett dåligt blodocker är det näst intill omöjligt att sova för att man känner sig så dålig. Sen dessutom så larmar alltid pumpen om man har ett dåligt blodsocker så man vaknar varje kvart eftersom den larmar en gång i kvarten. 
 
Det är inte så roligt att ha diabetes om man behöver sova minst 9 timmar varje natt för att kunna fungera dagens efter... :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Info om bloggen
Själva innehållet i rutan här...