DIABETESDAG 1

Dag 1: Vad är diabetes? Hur reagerade jag?
Dag 2: Behandlingen av diabetesen samt Vanliga frågor jag får
Dag 3: Träna och äta med diabetes
Dag 4: Nätterna med diabetes?
Dag 5: Skola med diabetes
Dag 6: Varför just jag? Acceptera sjukdomen!?
Dag 7: Kläder, blåmärken samt det värsta man kan säga till en diabetiker
Dag 8: Utomlands med diabetes samt sommar med diabetes
Dag 9: Vad är dåligt och bra med diabetesen?
Dag 10:Hur det känns just nu och varför
 
Kortfattat kan man säga att diabetes är en sjukdom som gör att vissa celler i kroppen attackerar      bukspotkötteln så den slutar producerar insulin. Det är därför diabetiker tar sprutor med insulin de ersätter bukspottköteln. Bukspottköteln sprutar ut lite insulin hela tiden och mer när man äter för friska människor. Insulinet sänker blodvärdet och mat höjer det, därför måste man ha insulin. Om man inte har insulin så höjs blodvärdet man ska ha mellan 4-8 för att må bra. Det är inte bra ifall man är över 8, då kan man få komplikationer senare i livet. Men om man tar för mycket insulin så kan man bli låg. Då får man ofta ont i huvudet, mår illa,känner att man måste spy, kan inte hålla balansen, kan inte koncentrera sig t.ex när man läser måste man koncentrera sig jättenoga för att kunna läsa en väldigt lätt text, läpparna kan domna bort, man svettas eller så känner man inget. Det är farligt för nutiden att vara låg, om man blir riktigt låg kan man komma i insulinkoma. Det är för att kroppen inte har något socker i kroppen. Då får inte hjärnan något socker och då är det svårt att tänka rätt.
 
Det är det som är sjukdomen. Kroppen attakerade och förstörde sig själv. Väldigt idiotiskt! Men tyävrr kan mann inte själv styra att kroppen väljer att attakera sig själv, det bara händer. När man får diabetes typ 1 får man det ALDRIG av att man har ätit för mycket socker eller levt onyttigt. Antingen får man det av kronsika själ eller så får man det bara. Jag fick det bara... Visste ni att i det läget jag var i när jag fick diabetes så hade jag bara 0,0001 % chans att få sjukdomen!! Men jag fick den ändå! Helsjukt ju!
 
När jag fick beskedet av en läkare att jag hade diabetes grät jag såklart. Sen blev jag arg för att jag inte kunde vara med på skolans idrott för att jag var tvungen att åka in på sjukhus så fort som möjligt. Jag blev jättearg alltså! Jag frågade om jag kunde vänta med att åka in på sjukhus så jag kunde vara med på skolans idrott. Det fick jag inte.. Haha jag tänkte efteråt varför jag reagerade så? Helsjukt tyckte ju jag! Så jag frågade en doktor men han sa att det var normalt att man betedde sig konstigt när man hade fått ett sådant stort besked. Så det var ju bra för annars skulle jag kännt mig ganska dum! haha...
 

 
 
Om du vill veta mer om diabetes finns mer information här neranför
Min blogg där jag tidigare beskrivit vad diabetes är
1177.se
Insulin.se
 

Kommentarer
Postat av: ida|foto

bikinin är från Kappahl och resten från h&m :)

2013-06-12 @ 19:24:35
URL: http://iidas.webblogg.se
Postat av: Vanessa Ljundahl

bra skrivet :) vet folk som har det så förstår hur jobbigt det är. :/

2013-06-12 @ 23:19:13
URL: http://vanessaljungdahl.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Info om bloggen
Själva innehållet i rutan här...